بنک کالا
فروشگاه اینترنتی مواد غذایی و بهداشتی بنک کالا
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

خوشمزه ترین روز تقویم

شکلات

در تقویم شمسی ۱۶ تیر، در تقویم قمری ۲۶ ذی القعده و در تقویم میلادی ۷ ژوئیه روز جهانی شکلات است. شکلات ترکیبی از شکر و کاکائو است. کره کاکائو، شیر، عسل و… از دیگر ترکیبات برخی از شکلات هاست. روز جهانی شکلات یا در برخی بیان‌ها روز بین‌المللی شکلات رویداد سالانه‌ای است که از سال ۲۰۰۹میلادی در ۷ ژوئیه برگزار می‌شود. گفته می‌شود که این روز، یادآور نخستین روزی است که در سال ۱۵۵۰میلادی شکلات به اروپا وارد شد.

البته روزهای دیگری نیز برای بزرگداشت شکلات وجود دارد. مانند ۲۸ اکتبر که در ایالات متحده آمریکا «روز ملی شکلات» نامیده می‌شود. همچنین اتحادیه‌ی ملی شیرینی‌پزان در آمریکا تاریخ ۱۳ سپتامبر را به عنوان «روز بین‌المللی شکلات» می‌شناسد. در دیگر کشورهای جهان نیز روزهای دیگری به عنوان روز شکلات وجود دارد. در کشور غنا که دومین تولیدکننده کاکائو در جهان است چندین روز ویژه برای گونه‌های مختلف شکلات وجود دارد؛ در این کشور، روز شکلات در ۱۴ فوریه، روز شکلات تلخ و شیرین در ۱۰ ژانویه، روز شکلات شیری در ۲۸ ژوئیه، روز شکلات سفید در ۲۲ سپتامبر و روز همه چیز با شکلات در ۱۶ دسامبر جشن گرفته می‌شود.

کشور بلژیک از سال ۱۶۳۵ با شکلات پیوند خورده است و به کشور شکلات معروف است.

شکلات حدود ۴۰۰۰ سال پیش اختراع شد. در آن سال‌ها مکزیکی‌ها شکلات مایع را اختراع کرده بودند و از کشف دوست داشتنی خود شاد بودند و معتقد بودند که خدا این نعمت را به آن‌ها اعطا کرده است. در آن زمان حتی از دانه‌های کاکائو به عنوان ارز استفاده می‌کردند و به کمک آن می‌توانستند خرید و فروش داشته باشند. با وجود علاقه ی بسیاری که به شکلات دارم بسیار خرسندم که این وضع تداوم نداشت و به همه کشورها بسط پیدا نکرد وگرنه در مدت کوتاهی زیر بار کمردرد ناشی از حمل حجم زیادی دانه کاکائو در مقابل گرانی های موجود قد خم میکردیم. البته این قضایا مربوط به شکلات تلخ است یعنی قبل از این‌که به آن شکر اضافه شود. شکلات در قرن ۱۶ میلادی و در اروپا شیرین شد.

از طرف دیگر بعضی از محققان معتقدند که شکلات از ۵۵۰۰ سال پیش در دسترس مردم بوده و از آن استفاده می‌کردند. حتی این دسته از محققان معتقدند که استفاده از شکلات از آمریکای جنوبی شروع شده است نه از مکزیک.

کارخانه‌های شکلات‌سازی از قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم فعالیت‌شان را شروع کردند. 25 سال بعد اروپاییان موفق شدند که شکلاتی با روکش کاراملی تولید کنند و برند نستله در میانه‌های قرن هجدهم به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان شکلات در جهان تبدیل شد.

شکلات (به صورت خام یا فرآوری شده) ماده غذایی می‌باشد که از دانه‌های درخت گرمسیری کاکائو به دست می آورند. دانه درخت کاکائو مزه بسیار تلخی دارد و حتما باید جوشانده شود تا طعمش تغییر کند. فرآیند تولید و فرآوری شکلات، بسیار پیچیده‌، سخت و زمان­بر است. به طور متوسط برای تولید چهارصدگرم شکلات، چهارصد دانه‌ی کاکائو مصرف می‌شود و تقریبا یک سال زمان می‌برد تا یک درخت کاکائو، مقدار میوه‌ی لازم برای تولید ده قطعه شکلات تخته‌ای را تولید کند. از طرفی به دلیل حساس بودن درخت کاکائو، پرورش و نگهداری آن بسیار پرهزینه و زمان­بر است.

شکلات از درخت کاکائوی تئوبروما به دست می‌آید که در مناطق استوایی پرورش داده می‌شود. تقریبا سه هزارسال است که در مکزیک، آمریکای مرکزی و آمریکای شمالی و جنوبی رشد می‌کند. کشورهایی مثل غنا، اکوادور و ساحل عاج که همگی نزدیک خط استوا قرار دارند، آب و هوای کاملا مناسبی برای پرورش درخت کاکائو دارند و بهترین شکلات‌های دنیا در این کشورها تولید می‌شود. همچنین کشورهایی مثل آلمان، بلژیک و سوییس بزرگترین صادرکنندگان شکلات هستند.

حتما می‌دانید که دانه‌های کاکائو را خُرد می‌کنند تا پودر کاکائو به دست بیاید و چربی آن را هم برای کره ی کاکائو می‌گیرند. از آنجا که دانه درخت کاکائو بسیار قوی است و طعم تلخ دارد بنابراین باید آن را به شکل مخمری در بیاورند تا به آن طعم و مزه ببخشند. وقتی که آن را مخمری می کنند، خشک و تمیز کرده و نگه می دارند و بعد آن را بوداده می کنند که بو داده کردنِ آن ها باعث می شود تا پوسته رویی جدا شود

انواع شکلات عبارتند از :

  • شکلات تلخ: ترکیبی است از کاکائوی جامد و کره کاکائو که در نسبت‌های مختلف تولید می‌شود.
  • شکلات شیرین: ترکیبی است از کاکائوی جامد، کره‌ی کاکائو یا چربی‌های دیگر و قند.
  • شکلات شیری:‌ شکلات شیرین به همراه شیر خشک یا شیر غلیظ.

مدرکی که بر دوست داشتنی بودن شکلات در بین اکثر مردم دلالت میکند برگزاری هر ساله ی مراسم و رویدادهایی با محوریت شکلات در کشورهای مختلفی چون آمریکا، بلژیک، ایتالیا، کانادا و استرالیا می­باشد.

خب برسیم به خوشمزه ترین قسمت بلاگ یعنی بررسی فواید شکلات :

شکلات به صورت تخمیرشده درست می‌شود و دارای باکتری‌های مفید برای معده است.

خوردن هر روزه شکلات تلخ، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را به میزان یک سوم کاهش می‌دهد.

انجمن سلامت قلب آمریکاییان می‌گوید ترکیب بادام خام، شکلات تلخ و کاکائو تا حد زیادی می‌تواند باعث کاهش لیپوپروتئین یا کلسترول بد در خون افراد چاق شود. این کلسترول باعث ایجاد گرفتگی در رگ‌های بدن می‌شود

 

شکلات باعث کاهش استرس می‌شود؛ مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که شکلات و خوراکی‌های کاکائویی را مصرف کردند، عملکرد بهتری در طول روز داشتند و خستگی ذهنی کم‌تری نسبت به بقیه‌ی داوطلبان گزارش کردند، علت آن احتمالا به مواد موجود در شکلات برمی‌گردد که بر روی مغز تاثیر می‌گذارد مثل آزادکردن سروتونین، دوپامین و اندروفین. 

خوردن یک تکه شکلات تلخ در روز می‌تواند فشار خون را به حالت متعادل در بیاورد.

شکلات می‌تواند در کاهش وزن به ما کمک کند؛ تحقیقی دیگر نشان می‌دهد که اگر قبل از خوردن وعده‌ی غذایی یک تکه شکلات تلخ بخورید، میزان جذب کالری به اندازه‌ی ۱۷ درصد کاهش پیدا می‌کند. دقیقا نکته‌ی اصلی همان وجود نداشتن قند است.

شکلات به خصوص شکلات تلخ به دلیل سرشار بودن از آنتی اکسیدان مس، آهن، منیزیم و منگنز به درمان کم خونی کمک می کند.

شکلات نه تنها اندروفین‌های کاهش دهنده‌ی درد را به مغز ما وارد می‌کند، بلکه دارای ماده‌ی تئوبرومین بوده که مثل قهوه محرک است و دارای ماده‌ی آناندامید است که به طور طبیعی در مغز وجود دارد و حالت سرخوشی و شادی را به ما می‌دهد. هم‌چنین شکلات مقدار مناسبی از آنتی‌اکسیدان‌ها را به بدن ما می‌رساند. یک فنجان کاکائو ساخته شده با پودر خالص کاکائو، دو برابر چای سبز، آنتی اکسیدان دارد و حاوی مسکن‌های طبیعی مثل دوپامین و سروتونین است که احساس خوشبختی را تقویت می‌کنند.

یک فنجان کاکائو ساخته شده با پودر خالص کاکائو، دو برابر چای سبز، آنتی اکسیدان دارد و حاوی مسکن‌های طبیعی مثل دوپامین و سروتونین است که احساس خوشبختی را تقویت می‌کنند.

یکی از مزیت های بزرگ شکلات این است که فلانول ها می توانند به تولید اندورفین بدون نیاز به دویدن ماراتون نیز کمک کنند. اندورفین نقش کلیدی در کمک به جلوگیری از افسردگی و اختلالات ذهنی دارد.

در طول دوران قاعدگی روزانه یک قطعه شکلات تلخ ( با مقدار کاکائو ۶۰ درصد یا بیشتر ) می تواند به کاهش هوس غذایی کمک کند. بعلاوه شکلات تلخ آنتی اکسیدان های مفیدی دارد که به تقویت سروتونین کمک می کند. سروتونین خلق و خو را بهبود می دهد.

شکلات به خصوص شکلات تلخ به دلیل سرشار بودن از آنتی اکسیدان مس، آهن، منیزیم و منگنز به درمان کم خونی کمک می کند.

البته افراط و تفریط در هیچ‌ کاری خوب نیست. شکلات مقدار زیادی ماده‌ی تئوبرومین دارد که ماده‌ای محرک است و باعث نازک شدن رگ‌های خونی می‌شود. پس مقدار زیاد آن ممکن است باعث نارسایی قلبی، آسیب به کلیه و حتی تشنج شود؛ البته دوز کشنده‌ی شکلات برای انسان، حدود 10 کیلوگرم است، اما با این وجود هرگز مقدار زیادی شکلات را در مدت زمانی کوتاه مصرف نکنید.

و در اخر آماری جالب از مصرف شکلات بدانیم:

  • سوئیسی‌ها بزرگترین مصرف کننده شکلات در جهان هستند؛ هر فرد سوئیسی سالانه حدود 9 کیلوگرم شکلات می‌خورد، این در حالی‌ست که یک فرد آمریکایی به طور متوسط ​​سالانه حدود 4.5 کیلو شکلات مصرف می‌کند.
  • در هر ثانیه 45 کیلو شکلات در آمریکا مصرف می‌شود.
  • از همه شکلات‌های خورده شده در سراسر جهان،40 ٪ مربوط به اروپا است.
  • بیش از یک پنجم کل شکلات‌ها، بین ساعت 8 شب تا 12 شب خورده می‌شوند.
  • سالانه حدود 8000 محصول شکلاتی جدید در سطح جهان معرفی می‌شود.
  • شکلات تلخ بیش از 300 ماده شیمیایی مختلف از جمله مواد معدنی و ویتامین‌هایی مانند منیزیم، پتاسیم، آهن و کلسیم دارد.
  • در سال ۲۰۱۵ هر ۲ و نیم ثانیه، یک شیشه نوتلا در یک جای دنیا به فروش ‌رفته‌است.
0
دیدگاه‌های نوشته