بنک کالا
فروشگاه اینترنتی مواد غذایی و بهداشتی بنک کالا
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

بخندید تا شهر زیباتر شه !

جوک، سخن، داستان یا توصیف وضعیتی با هدف خنداندن مخاطبان می ­باشد.

در تقویم شمسی 10 تیر 1401، در تقویم قمری 1 ذی الحجه 1443 و در تقویم میلادی 1 جولای 2022 مصادف است با روز جهانی جوک و لطیفه.

از دلایل اهمیت جوک، خنده بخشیدن است و از آنجایی که خنده از بهترین داروهاست و بر هر درد بی درمان دواست، جوک و لطیفه بسیار حائز اهمیت و شایسته ی اختصاص نه یک روز، بلکه همه روزهای تقویم به خود است.

از فواید خنده میتوان به کاهش استرس، کاهش درد، کمک به سوزاندن کالری، تقویت خلق و خو، تقویت سیستم ایمنی و … اشاره کرد.

در ساختن جوک با بهره گیری از زیبایی ها و قابلیت های ادبیات می­توان با کلمات بازی کرد، کنایه زد، تشبیه کرد و در نهایت اعتراض یا خواسته ی خود را با زبانی شیرین و گاهاً در پرده بیان کرد.

در کشورهایی که آزادی بیان به معنای واقعی کلمه وجود ندارد غالباً اعتراضات به حکومت، دولت، سران و به طور کل سیاست و مردان سیاست آن کشور، در قالب جوک و لطیفه بیان می­شود تا هم از جبهه گرفتن و برخورد خشونت آمیز در رابطه با آن جلوگیری شود، هم مشکلاتی که مردم با آن دست و پنجه نرم میکنند به شیوه ای متفاوت مطرح گردد.

جوک و لطیفه امروزه به شیوه های مختلفی تکثیر یافته که یکی از راج ترین آنها استند آپ کمدی ست؛ دقایقی بیشتر جهت خندیدن و البته تفکر.

 استند آپ کمدی یا شوخی پردازی روی صحنه، گونه ای از کمدی ست که معمولاً توسط یک نفر انجام می­شود و در آن، شخص اجراکننده برای دقایقی نسبتاً طولانی با بیان جملات و داستان های کوتاه با مایه ی طنز به طور مستقیم به شوخی با مخاطبانش می­پردازد.

به عقیده ی من جوک در صورتی ارزشمند است که هدف آن صرفاً خنداندن نباشد، بلکه مخاطب را به فکر فرو برد، یا به او تلنگری بزند و یا او را از مسئله ای آگاه کند. در واقع جوک، هم راهی غیرمستقیم برای بیان شکوه و گلایه، هم راهی برای راحت­تر کنار آمدن با مسئله ی موردنظر و هم راهی برای انجام مهم­ترین رسالت آن یعنی خندیدن و خنداندن است.

 

در پرده سخن گفتن از گذشته باب بوده و امروزه نیز هم.

جوک یا لطیفه زیباترین شکل در پرده سخن گفتن است چرا که آمیخته با زیبایی خنده است. پس شما نیز نه فقط در روز جهانی جوک بلکه در تمام روزهای سال بخندید و به لب دیگران خنده بیاورید که با این کار هم زیباتر می­ شوید و هم به زیبایی شهر 

می­ افزایید.

جالب است بدانید که اولین جوک توسط یونانی ها ساخته شد. یونان همچنین اولین کمدی کلاب را تاسیس کرد که هدف آن به اشتراک گذاشتن جوک ها با دوستان و اجرای نمایش بود. اولین جوکی که توسط مردم یونان زبان به زبان چرخید، این جوک بود:

روزی یک آرایشگر، یک مرد کچل و یک پروفسور دیوانه با یکدیگر همسفر شدند. آن ها می خواستند شب را چادر بزنند بنابراین تصمیم گرفتند که به صورت نوبتی نگهبانی دهند. وقتی که نوبت آرایشگر شد، او بسیار کلافه بود و خودش را مشغول اصلاح کردن سر پروفسور دیوانه کرد تا حوصله اش سر نرود. وقتی که نوبت شیفت پروفسور شد، آرایشگر بیدارش کرد و دید مو ندارد، پروفسور با خودش فکر کرد و گفت:عجب آرایشگر احمقی! به جای اینکه من را بیدار کند، مرد کچل را بیدار کرده است.

0
دیدگاه‌های نوشته