بنک کالا
فروشگاه اینترنتی مواد غذایی و بهداشتی بنک کالا
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

دلهاتونُ با خونه تکونی عید پاک کنید

خانه تکانی عید

یکی از مباحثی که روزهای پایانی سال افراد زیادی به ویژه ایرانی ها درگیر هستند، خانه تکانی است. به عبارت دیگر، خانه تکانی یکی از فعالیت و کارهایی است که در هر سن و موقعیتی هم که باشید، علاقه مند هستید که این سنت دیرینه را به جا آورید.  از اینرو در این مقاله قصد داریم فلسفه ی خانه تکانی و تمامی موضوعات آن را به طور مفصل شرح دهیم.

اولین سوالی که در ذهن خیلی از افراد هست این است که چرا باید خونه تکانی کرد؟

برای پاسخ به این سوال لازم است که به سراغ فلسفه ی خانه تکانی برویم؛ اول از همه سراغ باوری که گذشتگان ما داشتند، میرویم.

 ایرانیان باستان ، از همان ابتدا به وجود جسم و روح برای انسان ها باورداشتند و به اعتقادشان روح انسان یا فروهر ازلی و ابدی است و این ارواح هر سال به زمین فرود می آیند و با خانه و اقوام دیداری تازه کنند و به همین دلیل زندگان برای خوشامد آن ها خانه های خود را پاکیزه می‌کردند و و از غبار زمستانی می‌زدودند؛ خودشان را می آراستند و جشن می گرفتند.

در واقع، تقویم ایران باستان 12 ماه 30 روز داشت و 5 روز در آخر سال باقی می ماند که آن را خارج از ماه ها حساب کرده و آنرا” پنجه ی دزدیده شده” می نامیدند. آن ها این 5 روز را فرصتی می دانستند، برای نبرد با تیرگی ها و آلودگی ها تا با روان و ظاهری پاک و تمیز وارد سال جدید شوند. به عبارت دیگر،  “پنجه ی دزدیده شده” با سالگرد خلقت انسان هم مصادف است؛ از اینرو افراد باید تلاش کنند با تمیزی درون و برون، سالگرد خلقت خود را جشن بگیرند.

همچنین باید گفت که به اعتقاد باورهای زردشتیان، گاهانبار ششم، جشن فروردیگان یا جشن فَروَهَرها که ارواح درگذشتگان به خانه بستگان خود نزدیک می شوند و از آنها تقاضای قربانی و صدقه دارند و این جشن به مدت ده شبانه روز ادامه داشت. در روزهای پایانی هر سال و پیش از نوروز برگزار می‌شد.

خانه تکانی یک جنبه ی نمادین نیز دارد و انسان باید همان طور که فضای بیرون را تمیز  می کند و غبارها را میزداید ، درون خویش را هم از آلودگی ها و خصلت های اهریمنی پاک و خودش را برای زندگی بهتر در سال جدید آماده کند.

بعد از اینکه فلسفه خانه تکانی را متوجه شدید، سراغ نظافت منزل برویم.

برای زدودن این ناپاکی ها و نظافت منزل چه کارهایی باید کرد؟

نوروز، دفتری تازه است برای زندگی دوباره! زمان انتظار این فصل و سال جدید  از اواخر بهمن شروع میشود. از اینرو با شروع نظافت منزل و خانه تکانی حسی تازه را تجربه می کنیم. از طرفی نیز شاید بعضی ها به خانه تکانی علاقه ای نداشته باشند. خانه تکانی ها معمولا یک نوستالژی و خاطراتی است که با خانواده ها در دوران کودکی انجام میدادیم. چه حس خوبی داشت!  همه با هم شروع به تمیزکردن خونه می‌کردیم و منتظر بودیم که سال جدید بیاد.

شستن فرش ها و دستمال کشیدن دیوارها، کنار گذاشتن لباس های کهنه، رنگ کردن و کاغذ دیواری کردن دیوارها!

بوی عیدی، بوی توپ، بوی کاغذ رنگی

ویِ تندِ ماهی دودی وسطِ سفرهیِ نو

بویِ یاسِ جانمازِ ترمهیِ مادربزرگ …..

به سلامتی خود در خانه تکانی اهمیت بدهید!

عموما در این خانه تکاتی ها، حوادثی ناگواری برای بسیاری از افراد در حین نظافت منزل پیش آمده و همین امر خاطرات تلخی برای دوستان و نزدیکان به وجود آمده ، بنابراین در نظافت منزل دقت بالایی داشته باشید.

بیشتر مراقبت ها عموما در استفاده از لوازم شست و شو مثل وایتکس و جرم گیر باید باشد و حواستان باشد که این ترکیبات را در جایی بسته و با غلظت بالا انجام ندهید.

دومین موضوع این است که از بالا رفتن بر چهارپایه های بدون استاندار استفاده نکنید و سعی کنید وسیله های جایگزین استفاده نمایید. به عنوان مثال برای تمیز کردن دیوارها از دیوار شو یا تی استفاده نمایید و این تی ها می توانند بهترین گزینه برای تمیز کردن پنجره ها نیز باشد.  به ویژه ساختمان های چند طبقه هستند و احتمال سقوط افراد وجود داشته باشد.

0
دیدگاه‌های نوشته