بنک کالا
فروشگاه اینترنتی مواد غذایی و بهداشتی بنک کالا
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

روز تلویزیون ،رسانه ای برای ترویج افکار و فرهنگ ها متفاوت

روز جهانی تلویزیون

روز جهانی تلویزیون،۲۱ ماه نوامبر و مصادف با ۱ آذر نامگذاری شده است. این روز برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ از سوی سازمان ملل نامگذاری شد و جشن گرفته می شود.

 جالب است بدانید مردم ایران تا سال 1337 به جز رادیو با هیچ وسیله ارتباطی به نام تلویزیون آشنا نبودند و فقط رادیو را به عنوان رسانه می شناختند ولی پس از سال 1337 ورق برگشت و اتفاقات جدیدی برای ایرانیان رقم خورد و پای دستگاه شگفت انگیزی به نام جعبه جادویی به زندگی آن ها باز شد. البته ناگفته نماند که قبل از این سال نیز اقداماتی جهت راه اندازی این رسانه انجام شده بود اما متاسفانه به مرحله نهایی نرسیده بود.

این اقدامات توسط شخصی به نام آقای کازرونی که از یک خانواده ثروتمند اصفهانی بوده است در سال 1335 انجام شده که به واسطه تحصیل در رشته کارگردانی سینما در خارج از کشور اقدام به تاسیس و راه اندازی رسانه به نام تلویزیون در ایران می کند تا از طریق آن به درآمد خوبی هم دست یابد حتی وارد مذاکره با شرکت های تولید کننده خارجی فرستنده های تلویزیونی می کند اما در نهایت به نتیجه مطلوبی نمی رسد و تمامی اقدامات تا سال 1337 ناتمام باقی می ماند.

تلویزیون به عنوان یکی از موثرترین ابزار رسانه ای در چند دهه معرفی شده است. تلویزیون عرصه‌ای برای نمایش تصاویر، فرم‌ها و سبک‌هایی است که انسان را احاطه کرده است. تلویزیون، مردمی‌ترین و پرمخاطب‌ترین رسانه همگانی برای ارتباطات و اطلاع‌رسانی است. 

 به طور کلی تلویزیون چهار رسالت اصلی دارد که عبارتند از:

اطلاع رسانی و آموزش 

برای آماده شدن در زندگی اجتماعی، باید در جریان حوادث و اتفاقات جاری در محيط باشيم تا بتوانيم مسئوليت اجتماعی و فردی خود را با آگاهی کامل انجام دهيم.

پيچيدگی‌ها، همبستگی‌ها و وابستگی‌ها در ساختار نظام‌های اجتماعی، ایجاب می‌کند که وظيفه اصلی این وسایل، نشر جریان رویدادهای اجتماعی است،  تا «انسان‌ها محيط زندگی را بهتر بشناسد، اهميت و نقش آموزشی وسایل ارتباط‌جمعی در دنيای معاصر به‌حدی است که برخی از جامعه‌شناسان برای آن‌ها نقش با آموزش دائمی قایل شده‌اند.»

هدایت و راهنمایی 

امروزه نقش رهبری‌کننده وسایل ارتباطی و تاثير آنها در بيداری و جهت‌دهی افکار‌عمومی قابل تردید نيست و روز‌به‌روز از اهميت خاصی برخوردار می‌شود  .به عقيده این نویسنده، در بسياری از تحولات جهانی، به‌خصوص نفی استبداد و نهادینه ساختن دموکراسی، رسانه‌های همگانی نقش کليدی داشته .به این طریق قدرت سياسی حکومت‌ها تعدیل شد و مطبوعات به رکن چهارم دموکراسی تبدیل می‌گردند.

 

ترفریح و تبلیغات 

در صورتی که ماهيت برنامه‌ها و محتوای پيام‌های منتشر شده برای پر‌کردن اوقات فراغت و سرگرمی باشد، نقش رسانه‌ها، تفریحی
است. اما اگر روح و روان او را تحت تاثير قرار داد و توجه او را به چيزی جلب و معطوف ساخت و یا ایجاد اعتقاد و باور کرد، در آن صورت کارکرد و نقش رسانه‌ها،
نقش تبليغی به‌حساب می‌رود .از همين روی ساعات قابل توجهی از رسانه‌های همگانی به انجام این نقش اختصاص یافته‌است و انواع برنامه‌های سرگرم‌کننده
و
برشورهای تبليغاتی در آن‌ها توليد و نشر می‌گردد.

 

کارکردهای فرخنگی در عرصه‌های فرهنگی نيز وسایل ارتباط‌جمعی می‌تواند نقش وکارکردهای موثری داشته باشند. از مسئوليت فرهنگ‌سازی گرفته تا ترویج، تقویت و نهادینه‌سازی آموزه‌ها، باورها و رفتارهای خاص و مطلوب در جامعه .مخصوصا رادیو٬ تلویزیون وسينما در ميان وسایل ارتباط جمعی، ظرفيت و توان فوق العاده‌ای در توليد و 16 مصرف الگوهای فرهنگی دارد و به راحتی میتوان آنها را از طریق تولید ونشر برنامه های خاص در حرکت‌های فرهنگی جامعه جهت‌دهی نماید .ترویج انواع مدهای لباس٬ چگونگی تعامل و رفتار متقابل شهروندان، طرز حرکات، حرف زدن٬ شيوه‌ی مصرف و سبک زندگی٬ خود‌باوری‌های فردی و اجتماعی٬ تقویت روحيه همبستگی و اتحاد٬ ترغيب شهروندان به تطبيق و رعایت مقررات جامعه، تلاش جهت بارورساختن فرهنگ بومی و خرده فرهنگ‌های موجود در یک جامعه و مواردی هستند که در عمل اثرات آن‌ها از طریق این وسایل تجربه و درک شده‌است و وضوح و روشنی این تاثير‌گذاری‌ها به‌حدی است که نياز به استدلال ندارد.

 ینسن (2007) معتقد است به طور کلی در تلویزیون هشت ژآنر وجود دارد که وی آنها را به چهار حالت اصلی شامل: واقعی تخیلی، سرگرمی سنتی و سرگرمی واقعی تقسیم کرده است.
 
0
دیدگاه‌های نوشته