بنک کالا
فروشگاه اینترنتی مواد غذایی و بهداشتی بنک کالا
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

روز جهانی غذا؛ تجلیلی از تلاش ها برای تقویت سیستم های غذایی

روز-جهانی-غذا؛-تجلیلی-از-تلاش-ها-برای-تقویت-سیستم-های-غذایی

از اساسی ترین نیازهای انسانی غذا است و نقش اساسی آن در زندگی بشر غیرقابل انکار است. از آغاز آفرینش، این نیاز همراه آدمی بوده، به طوری که می توان گفت پیشرفت های شگفت انسان در عرصه صنعت و کشاورزی، مدیون پاسخ به همین غریزه ساده و ابتدایی است.

روز جهانی غذا؛ تجلیلی از تلاش ها برای تقویت سیستم های غذایی

24 مهر ماه، برابر با 16 اکتبر، سالروز جهانی غذاست. در روز جهانی غذا؛ تجلیلی از تلاش ها برای تقویت سیستم های غذایی، سازمان های بین المللی، به انگیزه برقراری روابط در زمینه کشاورزی و زمینه سازی برای جلوگیری از فقر و گرسنگی و نابودی محیط زیست، تلاش می کنند.

این روز را در جهت آگاهی مردم جهان از نحوه تولید و توزیغ غذا و همجنین ترویج رژیم های غذایی سالم و ریشه کنی مسائل گرسنگی تا سال 2030 است.

” همه ی ما میدانیم که غذا یکی از نیازهای اساسی بشر برای ادامه ی زندگی است و روز جهانی غذا در واقع تلنگری برای بیداری وجدان های به خواب رفته است!”

سمبل ها

سمبل روز جهانی غذا یک دایرهاست. داخل دایره یک عکس گرافیکی از یک خوشه گندم و حروف هایی به نام F، A و O وجود دارد. اولین نسخه این طراحی یک نشان به نمایندگی از کنفرانس FAO در کپنهاک در سال 1946 بود.

روز جهانی غذا؛ تجلیلی از تلاش ها برای تقویت سیستم های غذایی

 

مراسم روز جهانی غذا چگونه است؟

در سراسر جهان، مراسم های مختلفی در روز جهانی غذا برپا می شود. یک برنامه بسیار بزرگ و گسترده تقریباً نزدیک به تاریخ 16 اکتبر  در ایتالیا برگزار می شود. در این برنامه معمولا رهبران سیاسی و سازمان های غیر سیاسی حضور دارند و توجه آن ها نسبت به مشکلات کشاورزی و تولید غذا افزایش پیدا می یابد.

سازمان های ایالات متحده و دانشگاه ها نیز در سراسر جهان، کنفرانس ها و جلساتی در خصوص رفع مشکلات خاص در مورد تولیدغذا، توزیع و امنیت غذایی برگزار میکنند. یکی از اتفاقات جالب این بود که ابتکار عمل های خاصی مانند روز بین المللی برنج در سال 2004 و روز بین المللی سیب زمینی در سال 2008 توسط افراد نامگذاری شد.

 

 

دیدگاه اسلام 

قرآن نیز به این نیاز اساسی انسان توجه کرده و نام برخی از سوره ها با خوراکی ها شروع می شود. در برخی آیات، به خواص برخی خوردنی ها اشاره کرده و در برخی دیگر، به حیوانات حلال گوشتی که به انسان پیشنهاد کرده است.

از سوی دیگر باید گفت که قرآن برای کشف و بهره برداری درست از مواد غذایی گوناگون از انسان خواسته است که در نقاط زمین به سیر و  باید به مواد غذایی و خوراکی خود نظر افکند و آنها را مورد مطالعه قرار دهد. در بعضی آیات، نعمت های بی مانند بهشتی بیان کرده اند، خوردنی هایی  که طبعا برای انسان و رشد قوای جسمانی و عقلانی او مفید اند.

بر طبق فرموده امام صادق علیه السلام:

  • در تأمین زندگی و برآوردن نیازها تنبلی مکن و کسل نباش، وگرنه بار زندگی ات بر دوش دیگران می افتد.
  • آن دسته از مردم که در خانه می نشینند و برای دست یابی به غذا نمی کوشند، درخواستشان از خدا درباره تأمین زندگی به اجابت نمی رسد.

 

فرهنگ سازی سیستم پایدار توزیع غذا

روز جهانی غذا فرصتی عالی برای ترغیب فرزندان به مواد غذایی و نحوه تامین پایدار آنها و مصرف و توزیع مسئولانه آنها است. از طیف وسیع منابع غذایی ما برای کمک به برنامه ریزی درسها و فعالیتها در روز جهانی غذا استفاده کنید.

با کودکان می توانید برای مشارکت صحبت کنید که در این امر مهم چه کاری انجام دهند.

  • آیا آنها میتوانند غذایی را که در مدرسه به مدت یک ماه در سطل زباله قرار می گیرد، وزن کنید و برای به حداقل رساندن آن اقداماتی انجام دهند؟
  • امکانش هست ممکن است نوعی جمع آوری کمک مالی انجام دهید؟
  • آیا آنها می توانند دوستان و خانواده خود را با بروشورهایی که در مدرسه تهیه می کنند آموزش دهند؟
  • آنها می توانند در مسابقه پوستر سالانه شرکت کنند؟
  • به نظرراهی وجود دارد که آنها از گوشت کمتری استفاده کنند؟
  • راهی برای تغذیه سالم وجود دارد و هنوز هم تا آنجا که ممکن است غذای محلی بخورند؟
روز جهانی غذا؛ تجلیلی از تلاش ها برای تقویت سیستم های غذایی
0
دیدگاه‌های نوشته