بنک کالا
فروشگاه اینترنتی مواد غذایی و بهداشتی بنک کالا
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

روز دانش آموز

روز دانش‌آموز

۱۳ آبان از سال ۱۳۵۷ روز دانش‌ آموز نامیده شده است چراکه روز حماسه آفرینی دانش آموزان انقلابی ما بود. دانش آموزان پیرو امام، در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷ با تعطیل کردن مدارس به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند و در یک تجمع عظیم کنار دانشجویان و سایر مردم علیه استکبار حکومت پهلوی شعار سر دادند. نیروهای رژیم پهلوی با گاز اشک‌آور سعی در ساکت کردن جمعیت داشتند و از آنجا که موفق نشدند، به سمت جمعیت که تعداد زیادی کودک و نوجوان در میان آن‌ها بود تیراندازی کردند. سیزده آبان ۱۳۵۷، مردم ایران ۵۶ شهید در راه امام و انقلاب دادند و صدها نفر نیز مجروح شدند.

در سال ۵۷، دانشجویان دانشگاه تهران در سالروز تبعید امام، مراسمی را تدارک دیدند و از فرهنگیان و دانش آموزان نیز برای شرکت در آن دعوت به عمل آوردند. قیام دانش آموزان علیه رژیم مستبد پهلوی و حامیان جهانی آن در آن روز و کشتار جمعی آن‌ها به دست نیروهای بی رحم رژیم شاهنشاهی باعث شد تا این روز به نام روز دانش‌آموز شناخته شده و هرسال گرامی داشته شود.

امام خمینی (ره)، رهبر انقلاب اسلامی ایران، در پیامی فرمودند: «… عزیزان من صبور باشید، که پیروزی نهایی نزدیک است و خدا با صابران است. من از این راه دور، چشم امید به شما دوخته‌ام و صدای آزادیخواهی و استقلال طلبی شما را به گوش جهانیان می‌رسانم.»

آهنگ یار دبستانی من با صدای جمشید جم سال‌های سال است که در مناسبت‌های مختلف مربوط به دانش‌آموز در مراسم‌ها و جشن‌های مختلف پخش می‌شود. جمشید جم در خصوص ساخت این اثر ماندگار گفته است: «حدودا دو ماه به پیروزی انقلاب مانده بود که دوست عزیزم جناب آقای منصور تهرانی، شاعر و آهنگساز سرود ماندگار یار دبستانی نزد بنده آمد و پیشنهاد ساخت این اثر را ارائه کرد. این بود که با هماهنگی و تمرین گروهی از دوستان نوازنده، سرود یار دبستانی آذرماه ۵۷ در استودیو صبای تهران اجرا و ضبط شد. یادم می‌آید که روی انتخاب سازها و حتی ریتم و آهنگ آن مدت‌ها مشورت کردیم و در نهایت به سرودی رسیدیم که هم اینک بعد از گذشت ۴۰ سال همچنان زنده است.»
روز دانش آموز

وظیفه ی دانش آموزان، تنها فراگیری معلومات کتاب ها و محتوای علمی درس ها نیست، بلکه توجه به رشد شخصیت، شکوفا ساختن استعدادهای نهفته، تقویت روحیه ی خودباوری، خداباوری و اعتماد به نفس و توجه به دیانت درکنار دانش و فن نیز از وظایف آنان است. دانش آموزان ایران اسلامی می توانند هم زمان با تحصیل، بذر باور را در زمین بارور دل ها بیافشانند و نهال ایمان را در بوستان جان خود بنشانند تا بعدها پس از فراغت از تحصیل، شاهد شکفتن شکوفه ی صداقت و خلوص و خدمت بر شاخسار وجودشان باشند. 

والدین دانش آموز، دوست دارند فرزندان شان، تلاش آنان را در راه تربیت و آموزش خویش، نادیده نگیرند. هرچند آنان همواره از روی عشق و علاقه، در این راه فداکاری می کنند و منتی هم نمی گذارند؛ ولی فرزندان نباید سپاس گزاری و حق شناسی را فراموش کنند. 

از سوی دیگر، ادب در برابر استاد نیز، نشان کمال یک دانش آموز است. فروتنی در برابر استاد، دستور خرد و وجدان و سفارش پیامبر خدا، اولیای دین و همه ی خردمندان و فرهیختگان است. پس دانش آموزان عزیز باید بکوشند همواره قدرشناس والدین و آموزگاران دل سوز خویش باشند.دانش آموز بایدبیش از هر چیز، درباره ی کسی که سرمایه ی علمی اش را از او به دست می آورد و حسن خلق و آداب و رفتار خود را زیر نظر او می آموزد، مطالعه و بررسی کند. باید استادی را به عنوان الگو انتخاب کرد که از اهلیت و شایستگی کامل برخوردار بوده، دین داری او محرز و پاکدامنی و صیانت نفس وی مشهور باشد.

دانش آموزان، آینده سازان این کشور هستند و همواره باعث افتخار مردم خود بوده اند. امروزه نیز آن چه برای دانش آموز مسلمان ایرانی، با اهمیت تلقی می شود، آمیختن دانش با دین و تعهد با تخصص است. 

0
دیدگاه‌های نوشته