بنک کالا
فروشگاه اینترنتی مواد غذایی و بهداشتی بنک کالا
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

روز فرهنگ عمومی 14 آبان

روز-فرهنگ-عمومی

  شورای فرهنگ عمومی در سال 1387  روز فرهنگ عمومی را در روز 14 آبان نامگذاری کرده است.

 فرهنگ عمومی چیست؟

فرهنگ عمومی به معنای فرهنگ غالب و گسترده‌ای است که در میان عموم جامعه رواج و رسوخ دارد و حوزه‌ای از عقاید،‌ارزشها، جلوه‌های احساسی و هنجارهاست که اجبار اجتماعی غیر رسمی از آن حمایت می‌کند و فراتر از گروهها و اقشار خاص در کلیت جامعه مورد قبول است. بر این اساس فرهنگ عمومی از سه حوزه اصلی ارزشها، عقاید، باورها و هنجارها تشکیل یافته است. 

 

فرهنگ عمومی چه شاخص ها و ویژگی هایی دارد؟

از آنجایی که فرهنگ عمومی شامل دو جهت اعتباری و ایمنی می باشد.

 فرهنگ عمومی دارای دو بخش می باشد که یک بخش آن مربوط به ظاهر همچون لباس و شکل معماری آن می باشد که بر تربیت افراد و ذهنیات و خلقیات آنها بسیار تاثیرگذار است و بخش دوم آن به امور نامحسوس همچون اخلاقیات اجتماعی و فردی افراد جامعه، وجدان کاری، وقت شناسی، احترام به بزرگترها و مهمان دوستی ارتباط دارد. 

فرهنگ عمومی که یکی از مولفه های فرهنگ محسوب می شود تاثیرات فراگیر و عامی به دنبال دارد، در کیفیت آن عموم مردم نقش بسزایی دارند و می توان گفت از شیوه های رفتاری عموم مردم و آداب و رسوم و زبان آن ها به وجود می آید و در نهایت زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد..

فرهنگ عمومی حوزه ای از نظام فرهنگی جامعه محسوب می شود که اجبار قانونی و رسمی به عنوان پشتوانه آن نیست بلکه مداومت آن در گرو اجبار اجتماعی به کار بسته شده از طرف تشکل ها، سازمان های غیر رسمی و آحاد جامعه می باشد. برعکس حوزه فرهنگ رسمی که نهایتاً حمایت کننده آن اجبار فیزیکی است فرهنگ عمومی بر دو اصل اقناع و پذیرش استوار می باشد و درصورت پایبند نبودن به آن به معنای حقوقی مجازاتی به دنبال ندارد در واقع به عبارتی فرهنگ عمومی در رویارویی مردم و دولت مفهوم پیدا می کند.

روز فرهنگ عمومی 14 آبان

اصلاح فرهنگ عمومی

دو مفهوم کلی از کلمه اصلاح به ذهن متبادر می شود:
یکی تجدید شکل فرهنگ عمومی مدنظر است یعنی سامان جدید و نو به مواد فرهنگ دادن به گونه ای که فرهنگ عمومی شکل تازه ای پیدا کند و دیگری منظور از اصلاح، رفع کژیها و انحرافات آن می باشد که اینجا دو حالت پیش می آید:
الف: بازگشت به اصل و منشأ فرهنگ عمومی و پیرایش آن از عناصری که به مرور زمان وارد آن شده است.
ب: ارجاع فرهنگ عمومی به غایت و هدف مورد نظر و سعی در رفع موانع دست یابی به هدف

0
دیدگاه‌های نوشته