بنک کالا
فروشگاه اینترنتی مواد غذایی و بهداشتی بنک کالا
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

چگونه عطر مناسب خود را انتخاب کنیم ؟

هر آنچه در مورد عطر باید بدانید

عطر ، ماده ای خوشبو که همه جا با ما همراه است و این رایحه دلپذیر یا حتی گاهی آزار دهنده به گونه ای با زندگی روزمره ما عجین شده که خیلی اوقات فراموش می‌کنیم که تا چه اندازه ضروری و مهم است. اهمیت این موضوع به اندازه ای است که اگر عطر نامناسبی را انتخاب کنیم تاثیر نامطلوبی را بر خود و اطرافیان خواهیم داشت. مطمئن هستیم شماهم همانند ما سوالات متعدی در ذهنتان وجود دارد، مثلا اینکه عطرها چه تفاوتی باهم دارند و یا اینکه چطور یک عطر مناسب با شخصیت خودمان را پیدا کنیم و یا چکار کنیم تا ماندگاری بیشتری داشته باشد . تا آخر این نوشته همراه ما باشید به همه ی سوالات شما پاسخ خواهیم داد. هر آنچه در مورد عطر باید بدانید را در این نوشته در اختیار شما قرار خواهیم داد.

حس بویایی بر روی بخش راست مغز بدن انسان که عواطف، حافظه و خلاقیت را کنترل می کند تاثیر مثبت دارد. امروزه از آروماتراپی روغن های معطر و رایحه آن برای درمان مشکلات فیزیکی و عاطفی و سلامت هورمونی بدن استفاده می شود. نظریه آروماتراپی بیان می کند که استفاده از اسانس های اساسی به تقویت سیستم ایمنی بدن هنگام استنشاق کمک می کند. بوی های شیرین  نیز بر خلق و خوی افراد تأثیر می گذارد و می تواند به عنوان یک نوع روان درمانی مورد استفاده قرار گیرد. از این رو لازم است تا اطلاعات درست و کاملی راجع به عطرها و انواع آن داشته باشیم تا با انتخاب عطر مناسب تاثیر مطلوبی بر اطرافیانمان داشته باشیم.

انواع عطر

خیلی از ما با عطر و ادکلن آشنایی داریم و حتی برای خرید یا هدیه دادن آن ها اقدام کرده ایم، ولی اطلاعات مناسبی از این که انواع عطر کدام است و چه تفاوتی باهم دارند و در زمان انتخاب چه نکاتی را باید رعایت کنیم تا عطری مناسب با شخصیت و سلیقه افراد انتخاب و خریداری نماییم. اگر بخواهیم عطر و ادکلن های موجود در پنج گروه کلی تقسیم بندی می‌شوند که این 5 دسته به شرح زیر خواهد بود :

هر آنچه در مورد عطر باید بدانید
پِرفیوم یا همان Perfume

در حقیقت پرفیوم در قیاس با دیگر عطرها از بالاترین غلظت عطر مایه های روغنی برخوردار است، بنابراین خالص ترین نوع عطر را می توان پرفیوم دانست. جالب است بدانید که پرفیوم ها معمولا بین 20 الی 30 درصد عطر مایه روغنی در خود دارند، از همین روی از دیگر انواع عطر ها که در ادامه عنوان خواهیم کرد، سنگین تر و روغنی تر محسوب می شوند و معمولا هم در شیشه های بسیار شیک و خاص روانه بازار می شوند. نکته ای که باید در نظر داشت این است که عطر پرفیوم اگر باکیفیت و اورجینال باشد، نمی تواند قیمت ارزانی داشته باشد و همین امر را باید در خرید عطر پرفیوم در نظر داشته باشید و به عطر و ادکلن های پرفیوم ارزان قیمت شک کنید و از خرید آن ها اجتناب نمایید.

نکته دیگری که در خصوص پرفیوم ها باید در نظر داشته باشید این است که نباید آن ها را روی هر نقطه ای از بدن که دوست داریم اسپری کنیم و بهتر است روی نقاط ضربان دار مانند مچ دست و گردن اسپری شوند. اگر بخواهیم در خصوص ماندگاری پرفیوم ها به شما بگوییم، باید گفت که پرفیوم ها حدودا بین 6 تا 8 ساعت پس از استعمال ماندگاری دارند. به عنوان آخرین نکته در خاطر داشته باشید که چنانچه پوست شما حساس است، پرفیوم ها می توانند بهترین انتخاب برای شما عزیزان به حساب آیند، به این دلیل که در فرمولاسیون آن ها از الکل کم تری استفاده شده است و همین موضوع موجب می شود تا پوستتان را کم تر خشک کنند.

اُدو پِرفیوم یا همان Eau de Perfume

می توان گفت که ادو پرفیوم بعد از پرفیوم از غلظت عطرمایه‌ های روغنی به مراتب بالاتری در بین سایر انواع عطر برخوردار است و جالب است بدانید که به صورت میانگین حدودا 15 الی 20 درصد فرمولاسیون آن ها از عطرمایه ‌های روغنی تشکیل شده است که باز هم مقدار قابل‌ توجهی به شمار می رود و این بدین معنی است که ادو پرفیوم در قیاس با پرفیوم کمی الکل و آب بیشتری در ترکیبات خود دارد. ولی همچنان می تواند برای استفاده افرادی که پوست ‌های حساسی دارند، از سایر انواع عطر گزینه مناسب تری به حساب آید.

اکثرا ادو پرفیوم‌ ها رایحه سبکی دارند، اما از نظر ماندگاری بو به ‌پای پرفیوم ها نمی رسند و تنها 4 الی 5 ساعت ماندگاری به همراه خواهند داشت، اما با این وجود نوع مرغوب ‌و با کیفیت آن ها از پرفیوم ها ‌قیمت ‌بالاتری دارد و در واقع جزو عطرهای لوکس و گران به حساب می آید. به صورت کلی ادو پرفیوم ها از مرسوم ‌ترین انواع عطر محسوب می شوند و برای استفاده روزانه بانوان و آقایان انتخاب بسیار مناسبی به حساب می آیند.

اُدو تویلِت یا همان Eau de Toilette 

گفتنی است که غلظت عطرمایه ‌های روغنی در ادو تویلت ‌نسبت به پرفیوم و ادو پرفیوم کم تر می باشد. در حقیقت در فرمولاسیون‌ ادو تویلت ‌ها معمولا تنها حدود 5 الی 15 درصد عطرمایه روغنی مورد استفاده قرار می گیرد، از همین روی ادو تویلت در دنیای عطر، در ردیف عطرهای سبک قرار می گیرند. در تهیه عطر های ادو تویلت الکل نسبتا زیادی به کار برده می شود و به همین دلیل اثرشان در قیاس با پرفیوم و ادو پرفیوم سریع تر از بین خواهد رفت. این را در نظر داشته باشید که ادو تویلت‌ ها در هر بار استفاده حدود 2 الی 3 ساعت ماندگاری خواهند داشت. همچنین این نکته شایان ذکر است که ادو تویلت از نظر زمان برای استفاده در روز و پرفیوم و ادو پرفیوم برای استفاده در شب به استفاده کنندگان و علاقه مندان عطر توصیه می شود. قیمت ادو تویلت ‌ها هم با توجه به ماندگاری به مراتب پایین ترین که دارند، از پرفیوم و ادو پرفیوم پایین تر است، به همین خاطر است که ادو تویلت‌ به‌ عنوان پرطرفدارترین و در دسترس ‌ترین انواع عطر شناخته شده است و قدرت خرید و استفاده از آن برای اقشار مختلف جامعه فراهم است.

اُدو کُلُن یا همان Eau de Cologne

نکته جالب این است که اکثرا ادوکلن‌ ها مردانه‌ اند، بنابراین عجیب نیست که این نوع عطر در بین آقایان از محبوبیت بیشتری برخوردار باشد. البته نه این که ادو کلن‌ های زنانه در بازار وجود نداشته باشد، ولی موضوع این است که ادو کلن ها بیشتر برای استفاده آقایان تولید و روانه بازار می شوند. لازم به ذکر است که غلظت عطرمایه ‌های روغنی در ادو کلن ‌ها کم و معمولا به صورت تقریبی بین 2 الی 4 درصد است و این بدین معنی است که ادو کلن ‌ها از درصد الکل به مراتب بیشتری در قیاس با دیگر انواع عطر که گفتیم برخوردارند. ادو کلن ها در واقع عطر خیلی رقیقی هستند و سبکی آن ها به شدت احساس می شود. ادو کلن‌ ها قیمت مناسبی هم دارند و برای خرید اقشار مختلف درآمدی هر جامعه ای مناسب اند، اما باید این موضوع را در نظر داشت که تقریبا هیچ عطر ماندگار و لوکسی از نوع ادو کلن نیست! ادو کلن ‌ها اغلب بعد از اصلاح مورد استفاده آقایان قرار می گیرند و حداکثر تا 2 ساعت ماندگاری بو را به همراه خواهند داشت. توجه داشته باشید که ادو کلن‌ ها اغلب در شیشه‌ های بزرگ‌ تری نسبت به دیگر نوع های عطری به بازار عرضه می شوند، اما فکر نکنید که بنابراین دیر تمام خواهند شد، چرا که در هر بار استفاده، باید مقداری بیشتری از عطر را اسپری نمایید.

او فِرِش یا همان Eau Fraiche 

جالب است بدانید که او فرش ‌‌ها پایین ‌ترین غلظت عطرمایه‌ های روغنی را در بین انواع مختلف عطر دارا هستند، این بدین معنی است که تنها 1 تا 3 درصد از ترکیبات‌ آن ها از عطرمایه‌ های روغنی تشکیل شده است و به همین خاطر است که بسیار سبک هستند و اثرشان در عرض 1 تا 2 ساعت از بین خواهد رفت. او فرش ها با توجه به میزان ماندگاری که دارند، مناسب ترین عطر ها در بین انواع عطر و ادکلن ها به حساب می آیند و برای هدیه دادن و استفاده های روزانه بهترین و ارزان ترین انتخاب به حساب می آیند. ذکر این نکته هم الزامیست که او فرش بر خلاف ادو کلن با وجود غلظت پایین عطرمایه‌ های روغنی، درصد الکل بالایی در تهیه و ساخت آن ها استفاده نمی شود و در حقیقت بیشترین ماده ای که در طراحی این نوع از عطر ها از آن استفاده می شود، آب است. به عبارتی دیگر او فرش‌ ها چیزی شبیه آب معطر هستند و استشمام ‌آن ها احساس طراوت و تازگی را برای شما عزیزان به‌ همراه خواهد داشت

رایحه شناسی

پس از اینکه دریافتیم عطر چیست و چه انواعی دارد، نوبت به رایحه شناسی می رسد. در حقیقت عطرهایی که در آن ‌ها رایحه ‌هایی مثل چوب صندل، ادویه ‌های شرقی یا شکلات به کار رفته باشد، عطر و ادکلن گرم محسوب می شوند. عطرهای گرم اکثرا به منظور استفاده در فصل ‌های سرد سال بهترین گزینه هستند. شایان ذکر است که بیشتر عطرهای گرم از ماندگاری بالاتری برخوردارند که رکن بسیار مثبتی برای آن ها به شمار می رود. ادکلن های گرم برای استفاده افراد گرم مزاج توصیه نمی شوند، به این دلیل که با استشمام بوی آن‌ ها، ممکن است فرد دچار درد شدید در ناحیه سر شود یا چنانچه میگرن داشته باشد، میگرن او با بوییدن یک رایحه گرم، عود کند.

عطرهایی که از رایحه ‌ای با نت ‌های قالب چوب یا مشک تهیه شده اند، در گروه عطرهای بسیار گرم قرار داند و همین طور بعضی از عطرهایی که در فرمولاسیون آن‌ ها از نت‌ های گلی مثل گل یاس، گل مریم یا گل محمدی استفاده شده، عطرهای گرم و لطیف محسوب می شوند.

به عطر هایی سرد می گویند که حس تازگی و همچنین خنکی را به افراد انتقال دهند. جالب است بدانید که بوییدن این عطرها موجب خواهد شد تا طعم میوه ‌هایی مثل هندوانه، خیار و دیگر میوه‌ های سرد را احساس کنیم. این را در نظر داشته باشید که در فصول گرم، بهتر است از عطرهایی با رایحه‌ های سرد بهره بگیریم. استفاده از عطرهای سرد در فصل بهار نیز دلچسب خواهد بود و به تمامی عزیزان توصیه می شود. توجه داشته باشید که بهتر است برای فصل بهار 2 عدد عطر داشته باشید، به خاطر این که قادر خواهید بود تا یکی از آن ‌ها را برای استفاده روزانه و دیگری را برای مهمانی‌ ها و مراسم‌ های خاص مورد استفاده قرار دهید.

پیش تر هم اشاره هایی داشتیم که بهتر است در فصول گرم سال از رایحه‌ های خنک، ترش، تلخ، سرد و همین طور جنگلی یا وحشی استفاده کنیم. لازم به ذکر است که استفاده از رایحه ‌های ترش و خنک در تابستان، سرمای خوشایندی را به ما یا حتی به اطرافیان‌ ما انتقال می دهد و موجب خواهد شد تا ما به یک تعادل نسبی با محیط دست پیدا کنیم. جالب است بدانید که اغلب ماندگاری عطرها در هوای سرد به مراتب بیش تر خواهد شد و دلیل این موضوع این است که دمای هوا پایین است و الکل موجود در عطر نیز دیرتر تبخیر خواهد شد و این موضوع به دوام و ماندگاری انواع عطر کمک شایانی خواهد داشت. این که عطرهای سرد ما زودتر از عطرهای گرم‌ مان تمام می شوند هم به همین دلیل است.

نکته دیگر این است که عطرهای سرد اغلب ماندگاری کم تری بر روی پوست دارند و از همین روی در فصول گرم سال باید چند بار در روز مقداری از آن را بر روی پوست ‌خود اسپری نماییم.

این موضوع را در خاطر داشته باشید که وجود بوی ترشی‌ ها، سرکه، آب لیمو و رایحه‌ های اسیدی در یک عطر، موجب سرد شدن رایحه آن عطر خواهد شد. همچنین رایحه مواد شیمیایی مثل بنزین، نفت، استریل کننده‌ ها، وایتکس و تینر تاثیرات سردی بخشی برای مغز دارند و استشمام مستمر آن ‌ها به هیچ وجه مناسب نیست و پیشنهاد نمی گردد.

اجزای سازنده عطر

نت های عطر در واقع ترکیبات اصلی عطر رو تشکیل می دهند . بزرگان دنیای عطرسازی نت عطر رو در سه گروه نت آغازین ، نت میانی و نت پایانی، دسته‌بندی میکنن. این نت های عطر با دقت بسیار زیاد از ترکیبی از رایحه‌ها انتخاب می شوند و بیانگر رایحه اصلی بوی یک عطر هستند. به همین دلیل سلاطین دنیای عطرسازی با دقت بسیار زیاد نت‌های سه‌گانه عطر را انتخاب می‌کنند تا نت عطر در کنار بوی دلنشین، یادآور تجربه‌های خاص و فراموش نشدنی باشد.

مقدار فرار بودن نت عطر در هرمی سه‌گانه دسته‌بندی می‌شود . همان‌گونه که انتظار دارید، نت آغازین در بالای این هرم قرار می‌گیرد . نسبت‌ به نت‌های میانی و پایانی، رایحه‌ای فرارتر دارد و عموما پس از گذشت ۵ تا نهایتا ۱۵ دقیقه، از بین میرود. از طرف دیگر در یک عطر تراز اول با نت میانی و پایانی سروکار داریم که ماندگارتر هستند و نت میانی عموما بین ۲۰ تا ۶۰ دقیقه ماندگاری داره و نت پایانی نیز بیشترین دوام در بین عطرها را با ۶ ساعت دارد. ناگفته نماند مقدار ماندگاری این نت‌ها بسته به عطری که خریداری می‌کنید، تفاوت دارد.

چگونه عطر اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

  1.  بیشتر عطرهای اورجینال دارای در سنگین و تقریبا آهنربایی هستند كه كاملا با خود شیشه چفت می‌شوند، در نمونه تقلبی در آنها بسیار سبك و شل روی عطر قرار می‌گیرد.
  2.   عطرهای ارجینال معمولا از شیشه باكیفیت و شفافی برخوردار هستند كه در نمونه تقلبی آن شیشه كدر و حتی كمی سبك‌تر به‌نظر می‌رسد( در بعضی موارد به‌دلیل طراحی فوق‌العاده مشابه قابل استناد نیست).
  3. باید به قیمت ‌های نامتعارف و غیرمنطقی خیلی ارزان که با بهانه‌ های مختلف ارائه می‌ شوند، توجه کنید. در تصمیم‌ گیری خرید ادکلن، اصل بودن آن خیلی مهم‌ تر از قیمت پایین ‌تر آن است. قیمت های پایین با بهانه هایی مانند اجاره مغازه پایین، غیر قانونی وارد شدن عطر و یا انصاف فروشنده در قیمت گذاری به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
  4.  آخرین مرحله تشخیص و شناسایی عطر اورجینال رایحه خود عطر است كه درصورت آشنایی خریدار با آن محصول شناسایی آن راحت بوده در غیر این صورت می‌توان ذكر كرد كه عطرهای تقلبی بنا به نداشتن كنترل كیفی و استاندارد رایحه ثابتی ندارند.

کلام آخر 

قصد ما در این نوشته این بود که مردم با آگاهی بیشتر به انتخاب عطر مورد نظر خود اقدام کنند و همچنین در هنگام خرید بتوانند عطر اصل را از تقلبی تشخیص دهند.  حال برای خرید یک عطر به موارد بسیاری دقت خواهید کرد و مسلما عطر بهتر و مناسب تری را برای خودتان انتخاب خواهید کرد. اگر قصد خرید یک عطر خوب و با کیفیت را دارید به فروشگاه ما مراجعه کنید.

0
دیدگاه‌های نوشته