بنک کالا
فروشگاه اینترنتی مواد غذایی و بهداشتی بنک کالا
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

چای. محبوب ترین نوشیدنی گرم دنیا

ورود چای به ایران

با اینکه امروزه چای پرمصرف‌ترین نوشیدنی ایرانی‌هاست سابقه کشت چای ایرانی به حدود ۱۱۰ سال پیش بازمی‌گردد. البته مصرف چای سیاه در ایران از اواخر قرن پانزدهم و آغاز قرن شانزدهم شروع شده است اما کشت آن حدود یک قرن سابقه دارد.محمد میرزای چایکار ملقب به “کاشف السلطنه” که ژنرال کنسول ایران در هند بود بیان کرد که مقدار بسیاری ارز از کشور برای واردات چای مصرف می‌شود و می‌توان با کشت چای در داخل کشور یک منبع قوی اقتصادی به وجود آورد. با اینکه هندوستان یادگیری فنون کشت چای را برای افراد خارجی ممنوع کرده بود، 

کاشف السلطنه توانست فنون کشت و تولید چای را یاد بگیرد و با مطالعه و بررسی شرایط آب و هوایی ایران و مشابهت آب‌وهوای شمال ایران با کشور هندوستان، با زحمات فراوانی تعدادی بذر و سه هزار اصله نهال را با گاری و درشکه به ایران منتقل کرد، سپس کشت چای در لاهیجان و کلارآباد را آغاز نمود. او با مخالف بعضی افراد مواجه شد و گاهاً بعضی از مخالفان او دست به ویرانی باغ‌های چای می‌زدند.همچنین از آنجاییکه در اولین مرتبه کشت چای در زمین‌های زراعی، لازم بود ۵ سال برای اولین برداشت صبر شود، کشاورزان تمایلی به کشت چنین محصولی نداشتند. کاشف السلطنه ملقب به پدر چای ایران تمامی سختی‌ها را تحمل نمود و به تدریج باغات چای را گسترش داد.از آنجاییکه اولین بار کشاورزان لاهیجانی اقدام به کشت چای نمودند، مقبره کاشف السلطنه نیز در لاهیجان ساخته شد  و امروزه به صورت گنجینهٔ تاریخ چای ایران تبدیل شده است.

ریشه واژه “چای” از کجاست؟

این واژه برگرفته از خاستگاه چای یعنی کشور چین می‌باشد. چینی‌ها دو تلفظ مختلف برای چای داشتند. در گویش چینی جنوبی “چای” و در گویش چینی شمالی به صورت “تِی” تلفظ می‌شد و هردو تلفظی از یک واژه یگانه در چین قدیم هستند. اروپاییان به تبعیت از استان آمو در شمال چین، واژه Tea ( مشتق شده از تی) را برای این نوشیدنی انتخاب کردند. در آسیا و شمال آفریقا با توجه به واژه “چا” در استان کانتون در جنوب چین، واژه “چای” برای این نوشیدنی محبوب انتخاب شد.

 

آیا چای خواص درمانی دارد؟


بله، چای نوشیدنی مفیدی برای تصفیه خون از طریق ازدیاد ترشحات کلیوی است، به هضم غذا کمک می‌کند، سبب نشاط، بیداری و مانع خواب آلودگی می‌شود. چای خواص درمانی زیادی دارد که برخی از آنها را نام می‌بریم:

 

– پیشگیری، تسکین علایم و تسریع بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا

– ضد عفونی کننده و پیشگیری از بوی بد دهان

– پیشگیری و کاهش اثرهای دیابت نوع دوم

– کاهش علایم مواد حساسیت زا

– کاهش علایم عارضه پارکینسون

– بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و کند کردن گسترش عفونت ویروس اچ.آی.وی در بدن

– حفظ تعادل آب و الکترولیت‌های بدن

– بهبود عملکرد مغز و افزایش هوشیاری

– رفع خستگی و استرس

– پیشگیری و التیام درد بیماری آرتروز

– پیشگیری از پوکی استخوان

– کند کننده روند پیری

– جلوگیری از لخته شدن خون و رسوب چربی در رگ‌های خونی

– افزایش متابولیسم و کمک به کاهش وزن

– افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن

– آثار ضد التهابی

– تصفیه خون و کنترل فشار خون و کلسترول

:

چای لاغری چیست؟

چای باعث تحریک عمل هضم می‌شود، به سوخت و ساز بدن کمک می‌کند و در برخی موارد، بدن را از ناخالصی‌ها خلاص می‌کند. چای‌هایی مانند سیاه، سفید، سبز، طلایی و پوئر همه حاوی آنتی اکسیدان هستند که هنگام نوشیدن مرتب می‌توانند به کاهش خطر سرطان و بیماری‌های دیگر کمک کنند علاوه بر آن نوشیدن این چای های با خواصی که دارند و اثراتی که ایجاد می‌کنند کمک به کاهش وزن می‌کنند.

 

در این بخش بـه معرفی 2 نوع چای لاغری برای چربی سوزی و کاهش وزن می‌پردازیم. 

چای دارچین برای لاغری

دارچین بوی شیرین و خوشایندی دارد ودر تعداد زیادی از غذاها و دسرها مورداستفاده قرار میگیرد. چای دارچین بـه‌طور طبیعی بـه کاهش کالری‌هاي بدن و میزان قندخون کمک میکند. همین امر باعث می شود تا فرد با سرعت بیشتر لاغر شود. مصرف منظم چای دارچین بـه پاک سازی و تقویت سیستم گوارش بدن نیز کمک می کند و می توان ازآن بعنوان دارویی معجزه‌آسا برای تناسب اندام استفاده کرد.

 

 

دارچین بـه‌ویژه چربی‌هاي شکم را آب می کند. ترکیب پودر دارچین و عسل از تجمع چربی‌ها در بدن جلوگیری میکند و متابولیسم بدن را نیز افزایش میدهد. ماده‌اي موسوم بـه سینامالدئید در دارچین وجوددارد کـه حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدن‌هاي پلی‌فنول اسـت.

چای زردچوبه برای لاغری

زردچوبه خواص بی شماری برای سلامتی بدن انسان دارد. تا حد ممکن از این ادویه در غذا هاي خود استفاده کنید. از جمله مزایای مصرف همیشگی زردچوبه باید بـه افزایش متابولیسم بدن، کاهش التهاب و از بین بردن چاقی مفرط اسـت. این ادویه زردرنگ برای از بین بردن عارضه‌هاي متابولیک بدن نیز بسیار مفید اسـت.آنتی‌اکسیدان موجود در زردچوبه کورکومین اسـت کـه همان ماده رنگی زردچوبه اسـت. این ماده التهاب سلول‌هاي بدن را از بین میبرد.

دم کردن چای سیاه:

  • یک قاشق مخصوص چای از چای سیاه را به ازای هر فنجان چای در قوری ریخته و آب جوش یا نزدیک به جوش را داخل قوری می‌ریزیم.
  • برگ‌های چای به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه در آب جوش خیسانده شوند (بسته به طعم و نوع چای سیاه؛ چای سیاه دارجلینگ معمولاً با خیساندن کمتر خوش‌طعم‌تر می‌شود).
  • برگ‌های چای را از آب بیرون می‌آوریم.
  • بسته به سلیقه‌ به آن شیر، شکر یا آب‌لیمو اضافه می‌کنیم.

برای تهیه‌ی چای یخی آن را به روش معمول ولی با مقدار دو برابر حالت عادی چای خشک دم می‌کنیم و به‌صورت داغ روی یخ می‌ریزیم.
همچنین می‌توان از آب سرد و فرایند خیساندن سرد استفاده کرد؛ که در این روش می‌توان چای را در آب سرد ریخت و به مدت ۴ تا ۸ ساعت در یخچال نگه داشت و بعد از آن برگ‌های چای را از آن خارج کرد. به این‌جا که رسید گفت می‌خوای بدونی خواص و فواید چای خوب چیه؟
منم گفتم باکمال میل!

انواع چای سیاه عبارتند از:

  • آسام: طعم مالت مانند
  • سیلان: طعم قوی‌تر و حاوی عطر دهنده‌ها یا شکلات
  • دارجلینگ (Darjeeling): نوع باکیفیت‌تری از چای که در مناطق کوهستانی هند کشت می‌شه. دربردارنده عناصر میوه‌ای و گل‌ها
  • ارل گری (Earl Grey): طعم ترنج و مرکبات
  • کی مون (Keemun): شیرین و میوه‌ای در آنهویی چین
  • کنیان: ظاهری تیره و طعمی تیز
  • ماسالا: با انواع ادویه‌ها مانند هل، میخک و دانه‌های فلفل طعم‌دار شده
  • یون نان: طعم شکلاتی، مالت گونه و تند

از خواص نوع سیاه هم می‌تونیم به‌ سلامت قلب، محافظت از بدن در برابر استرس و کنترل رادیکال‌های آزاد در بدن اشاره کنیم.

چای سبز و حفظ سلامتی

چای سبز از دیگر انواع این نوشیدنی گرم واقعی به شمار می‌ره که از برگ‌های تازه گیاه کاملیا سیننسیس گرفته می‌شه. البته فرایند تهیه اون با کمی گرما دادن و بخارپز کردن همراهه. این شیوه فراوری، عمل اکسیداسیون رو متوقف می‌کنه.

از این رو این محصول سبک، تازه و کمی سبزرنگ دیده می‌شه. البته نوع سبز هم در صورت استفاده از طعم‌دهنده‌ها یا بسته به محل برداشت انواع مختلفی داره. به طوری که برخی از رایج‌ترین چای‌های سبز در ادامه نام برده می‌شن:

  • بی لو چان (Biluochun): چای سبز به سبک چینی با رایحه قوی و طعم گیاهی یا میوه‌ای
  • جن مائی چا (Genmaicha): افزودن برنج یا سورگوم دودی برای دستیابی به عطرو طعم برشته
  • گیوکورو (Gyokuro): طعم قوی، شور شبیه به آب دریا یا آب سوپ
  • لائوشن (Laoshan): طعم و عطر شیرین کره‌ای
  • لانگ جینگ یا چاه اژدها: چای بوداده دستی با کمی طعم تازگی و شیرینی
  • ماتچا: چای به سبک ژاپنی، عطر و طعم خامه‌ای، تلخ و شیرین

جالبه بدونین نوع فراوری چای سبز باعث می‌شه که سرشار از مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان، پلی فنول، کافئین و کلروفیل باشه. به همین دلیل مزایایی مانند هوشیاری ذهنی، سلامت قلب، افزایش ایمنی بدن و کاهش وزن رو به دنبال داره

چای ایرانی بهتر است یا خارجی؟

اگر شما هم از دسته افرادی هستید که با تفاوت چای ایرانی و خارجی آشنایی ندارید و در زمان خرید چای دچار تردید می‌شوید که کدام یک بهتر و سالم‌تر است، توصیه می‌کنیم که حتما مقاله “چای ایرانی بهتر است یا خارجی؟” ما را مطالعه نمایید. به طور خلاصه برخی از تفاوت‌های چای ایرانی و خارجی در زیر لیست شده است:

  • در اکثر کشورهای تولیدکننده چای، برای مقابله با آفات کشاورزی از انواع سموم شیمیایی استفاده می‌شود اما در ایران، به علت آب و هوای مناطق شمالی مانند گیلان و مازندران که چای در آن کشت می‌شود، آفت زیادی به زمین‌های چای نمی‌زند و به همین دلیل برای تولید این چای، از هیچ سمی استفاده نمی‌شود. به همین دلیل چای ایرانی از چای خارجی سالم‌تر است.
  • در بسیاری از کشورهای خارجی برای افزایش رنگ، عطر و طعم چای از انواع افزودنی‌های شیمیایی استفاده می‌شود. استفاده از این مدل چای در طولانی مدت می‌تواند برای معده مضر باشد. اما چای‌های ایرانی معمولا فاقد این افزودنی‌ها می‌باشند، کاملا سالم و طبیعی هستند و برای معده نیز مفیدند.
  • شما می‌توانید با مصرف چای ایرانی در حمایت از تولید داخلی و افراد زیادی که در زمینه تولید چای فعالیت می‌کنند، سهیم باشید و به آن‌ها برای تولید چای بهتر و بیش‌تر انگیزه دهید.

و اما کلام آخر :

         چای داغ                              

 

چای را خیلی داغ نخورید. دلایلی در دست است که خوردن مایعات خیلی داغ ممکن است به مخاط گلو و نای آسیب برساند و به بروز سرطان منجر شود. بررسی‌ها نشان داده است افرادی که چای را خیلی داغ می‌نوشند بیش از دیگران مستعد ابتلای سرطان نای هستند. تا چند سال پیش دانشمندان تصور می‌کردند شاید چای موجب سرطان نای می‌شود ولی بررسی‌ها نشان داده است که این ضرر چای مربوط به داغ بودن آن است. بنابراین برای حفظ سلامت و استفاده بیشتر از فواید چای بهتر است چای خیلی داغ نخورید. 

 

0
دیدگاه‌های نوشته